Om Velocite och deras produkter

*Varför Velocite

*Personligt meddelande från grundaren

*Velocite ramdesign

*Maximal styvhet och prestanda

*Hur kan vi maximera sidled och vridstyvhet

*Utgångspunkterna i vår designfilosofi

Varför Velocite-?

Velocite startades 2008 av ett enda skäl. Att vara bäst. Vi testar, vi forskar, så gör vi det igen. Vi kontrollerar allt tills vi vet att det är snabbt, lätt, stark och bäst i klassen. Vi gör inte något utan att göra allt detta. Vi kommer inte att berätta fantasifulla historier bara för att sälja något. Det finns gott om alternativ på marknaden som gör allt det redan.

Vår produktdesignfilosofi återspeglar detta mål så att vi inte använder några industridesigners, inte heller samråder vi någonsin med externa industriella eller produktdesignspecialister.

 

Vår produktfilosofi är en funktionell design - eller bättre känd som "form följer funktion". Du kommer därför inte heller hitta många fantasifulla designfunktioner på våra produkter - till exempel lådsektioner, extrema kanter eller andra designanordningar vars funktion är att fånga uppmärksamhet, och inte utföra en funktion. Vad du får är bästa möjliga cykelprodukter för det avsedda ändamålet.

 

Var och en av våra produkter är ett resultat av noggrant övervägande och ibland omfattande forskning och utveckling, research and development (R & D). Vår FoU-kapacitet sträcker sig till vår egen CFD (Computational Fluid Dynamics) och FEA strukturanalysutrustning, till externa leverantörer genom vilken vi har tillgång till en vindtunnel och ett antal materiella och strukturella provningsmaskiner. Det innebär att våra produktdesignval backas upp av och bygger på vetenskaplig forskning.

Varje produkt som berör säkerheten sätts genom omfattande säkerhetstestprogram (europeiska normen (EN) och livetest) innan den tas i full produktion.

Slutligen är varje kolfiberram och gaffel som vi gör, inte bara geometriskt testad precision (inriktning, mått) och vikt, men för styvhet också. Mätningarnas styvhet oberoende valideras och korreleras med dedikerade tredje part testcenter, till exempel CHC och EFBE .

Trots våra ungdomar vi har erkänts och belönades med många branschspecifika och nationella utmärkelser såsom Eurobike Award, iF Design Award, D & I tilldela, Golden Pin Award, National Award entreprenörskap och flera andra. Det kan hittas mer information och referenser här: Velocite-bikes.com

 

Ride Velocite- Feel invincible.

Personal message from the founder

 

I am the founder of Velocite and the current CEO. I am not a former racer, or a machine shop owner or a tinkerer who happens to like bikes or anyone else who either had a history in the bike business, or excess manufacturing capacity in his existing business. I started my bicycle (industry) journey just like you. I liked to ride bikes. This also means that I started as a consumer - I had to buy bikes and gear with my own money.

 

Back then, same as most of you now I relied on several sources to help me make my purchasing decisions; I read bike magazines, participated in bike forums (user name vmajor, look me up), read everything written by bicycle manufacturers, talked to bike shops, and talked to my mostly more experienced friends and took their knowledge and opinions on board.

 

Perhaps it is due to my peculiar professional background but after several bikes and a lot of gear have passed through my hands, I started to feel that something is not right with the information that I was being fed. See, I always enjoyed science and was doing my first year of postgraduate degree in the field of Biochemistry when personal and general reasons intervened that made me realize that I would make a poor research scientist or lecturer. I thus stopped my studies and joined the workforce. I spent 8 years of my life working in multinational pharmaceutical and healthcare companies in sales and marketing. One thing that was drilled into me was “Do not make things up, always have references because we are not allowed to deliberately mislead our customers.” Clearly this mainly applies to the junior cadre, nevertheless this instilled a very strong ethical approach to how Velocite works and how we do things.

Thus, after collecting all the information available to consumers and realizing that it is all mostly fiction written to justify a particular products’ price or market position I started visiting the factories that make these products to hear their side of the story.

 

What I found, in summary, is that the reality of the bike business is vastly different to what is fed to the consumers - you (and me, back then). While it is not true that “all carbon frames or wheels are the same” or that “I can buy the same stuff on e*ay”, my extensive personal research confirmed that a lot of the information written by the bike brands is not based on any fact, or any known laws of physics. The product descriptions and press releases are mostly just marketing stories devised to appeal to you to encourage you to part with your money. In essence there is nothing wrong with this as bicycles are after all just consumer items - not something that has critical performance requirements like military equipment or airplanes, however very often disinformation and pseudoscience is used to explain a product’s claimed performance, or to justify its high price. I consider this to be highly unethical.

 

Thus Velocite exists only to deliver on the largely unfulfilled promises made by others and to provide you with products that do exactly what we claim they do.

 

I am now firmly embedded in the bicycle industry and have constant dialogue with factories and other bicycle industry executives and associations. Also due to our peculiar performance based positioning I am also deeply involved with the material science and manufacturing methods side of things, as well as with external researchers and service providers. Actually I am not “just” the CEO of Velocite Bikes, I am also Velocite’s R&D Director.

 

This makes me personally involved and invested into every one of our products, and every decision made regarding each product is driven by the functional design philosophy, and by my stubborn regard for ethics.

I can thus extend to you my personal promise that Velocite products will perform exactly as claimed, which in reality means that they will outperform anything else that you have tried before. This is why Velocite exists.

 

Victor Major, CEO

 

 

Velocite-ramdesign

 

I ett nötskal, det finns tre övergripande principer som styr vår produktdesign och utveckling:

 

1. maximal styvhet och prestanda . Uppnå optimal styvhet för varje produkt, även om det innebär ökad vikt genom att självklart använda fysikens lagar, materialvetenskap, och mekanisk konstruktion. Att bara göra en version av samma produkt - vad våra sponsrade åkare kör är samma produkt som du kan köpa.

2. Hög viktgränser på cyklisterna. Nominellt någon upp till 110kg, bör inte ha några problem med att använda vår utrustning, men kommer att uppleva snabbare slitage med hjul på grund av grundläggande fysik som styr deras mekaniska egenskaper.

3. Levande testprogram. Förutom omfattande maskinprovning, genomförs levande produkttester innan du släpper en ny produkt på marknaden, även om det innebär att det orsakar förseningar och konstruktionsändringar. Efter produktlansering, aktivt söka feedback från kunder och sponsrade cyklister och söka möjligheter till ständig förbättring - även inom den aktuella produktlivscykeln.

Dessa principer vägleder Velocite-på sin väg för att leverera bästa möjliga cykelprodukter. Vi menar det när vi hävdar "Ride Velocite-, Feel Invincible".

 

Maximal styvhet och prestanda

 

Den optimala mängden av horisontellt (från sida till sida) och vrid är ramflex noll. Horisontell och vridpåkänningar av ramen phyrethrumextrakt energi och negativt påverkar cykelns hantering.

En viss grad av vertikal flex (compliance) är önskvärd. På grund av den totala hysteres cykel (dämpning eller energiförluster), ökar vertikalflex som cyklisten känner som komfort när denne kör över en ojämn yta.

Det är viktigt att inse flera viktiga egenskaper hos en cykelram och fysikens lagar som bestämmer dess prestanda. Utan att gå in de styrande fysikska satserna för djupt (för dem som är intresserade, se " Hooke lag ", " harmonisk oscillator ", " Elastic Hysteres " och " dämpning "), anser att en cykel komfort, som härrör från dess förmåga att absorbera vägoegentligheter orsakas av dess förmåga att avleda krafter - det förlorar energi. Således, när cykeln utsätts för vridbelastningar på grund av trampandet, på en flexibel ram på samma sätt försvinner de krafter som ett resultat av att trampa - det slösar din energi. Det finns inga undantag och inga giltiga teorier.

Därför, cykelramar som har en betydande horisontell och vridflex påverkar resultatet och körnjutningen negativt.

 

Hur kan vi maximera sidled och vridstyvhet?

 

Först måste vi klargöra att de viktigaste krafterna som verkar på cykeln är inte i sidled eller vertikalt, är de nästan alltid "out-of-planet" vilket resulterar i torsionsbelastningar på ramen. Detta gäller särskilt för de två viktigaste delarna av ramen: vevlager och huvudröret. Båda dessa delar av stommen utsätts nästan uteslutande av torsionsbelastningar. Det är fel att anta att eftersom fötterna rör sig upp och ner att ramen laddas på samma sätt. Det måste beaktas att dina fötter pressar på pedalerna en bit bort från ramen (exakt hur långt beror på BB slitbanan / Q-faktor ) orsakar en vridbelastning till vevlagret som översätts till horisontellt flex, omfattningen av vilket beror på ramens torsinal styvhet

Med cykelramen, i synnerhet de som gjorts av kolfiberkompositer har vi två huvudsakliga metoder för att säkerställa maximal vridstyvhet:

Optimala Tubeformer och Strukturdesign

Optimal kolfiberupplägg och tillverkningsprocess. Läs mer: Carbon FiberTube former och Strukturdesign

Velocite- för att förstå att cykelramen fungerar som en enhet, måste sålunda varje del av ramen vara av tillräcklig styrka och vridstyvhet. När du cyklar upplever du fördelarna med denna metod med ett ökat förtroende och bättre kontroll.

Utgångspunkterna i vår designfilosofi är:

 

1. 1.5" oversize tapered head tube

2. Full length bottom bracket shell

3. Stiff rear triangle

 

Oversize tapered head tube ger direkt nytta för strukturen av ramen genom att öka den tillgängliga ytarean för down tube sektionen. I monocoque konstruktion detta är särskilt fördelaktigt eftersom det tillåter extra kolfiber som ska fastställas i optimala riktningar. En annan ofta förbisedd förmån för en 1,5 "huvudrör är att det tillåter gaffelkronan göras större och vid en liten ökning i vikt, styvare än en ekvivalent 1 1/8" fork

Fullängds kol eller legerings BB30 skal är ofta lättare och alltid styvare än separata legeringskoppar. I själva verket är effektivt styv ger perfekt stöd för vevaxeln.

Samtidigt som man utnyttjar mycket tunna sitt vistelser i den bakre triangeln är en populär design val, vi tror att detta är inte det bästa sättet att leverera optimal prestanda. Tunna sitt vistelser är mindre starka både vertikalt och horisontellt och det är inte möjligt att göra sin styrka riktad på grund av de försumbara profiler. Denna brist på styrka är önskvärd när det gäller att öka vertikala efterlevnad och minskar väg vibrationer, är det dock mycket önskvärt när det gäller att leverera verklig högpresterande vridstyvhet, och även optimal spårning bakhjulet. Velocite- ramar utnyttjar därför de starkaste tillgängliga mönster för den bakre triangeln med tanke på målet slutanvändning av ramen.

Den geometriskt starkaste formen för att motstå vridning är en cylinder. Förmågan av ihåliga former för att hantera vridkrafter beror på avståndet av ytan av formen från den geometriska centrum av formen. Illustrationen visar att om man jämför en cirkulär form kontra en kvadratisk form, mer av en cirkel är längre bort från centrum av formen. Detta innebär att för given vikt av röret, kommer ett cylindriskt rör vara starkare i enlighet med torsion, allt annat lika.

Därför, när utrymmet tillåter, kommer du alltid bara att se cylindriska former i "downtube" Velocite-cyklar. Medan fyrkantiga, polyedriska eller flerformade "downtubes" är på modet, är de strukturellt sämre än cylindriska, eller kontinuerliga ytor. Sådana kvadratiska eller polygonala rör är mycket mer effektiva när det gäller att hantera vinkelräta laster, eller så långt som cykeln är berörd, vertikal och horisontell rörelse. Detta är kontraproduktivt när det gäller komfort som delvis avges genom vertikal överensstämmelse av ramen.

Användning av kvadratisk eller polygonala former i kolfiberkompositdelar är inte heller optimalt eftersom "headtube" under torsion är skjuvtöjning, och i sådana former kommer skjuvspänningen att koncentreras i hörnen (Läs mer: Deformation ) Kolfiber, på grund av att det har hållfasthet endast utmed fibrerna och är inte särskilt väl lämpade för att hantera skjuvtöjning eftersom det kan agera tvärs mot fiberlängden. Således i fall av skjuvning, oberoende på det underliggande kolfiberupplägget, en del av stammen bär faktiskt harts i den sammansatta beståndsdelen, inte kolfibrerna. I huvudsak innebär detta att vid användning av kvadratiska eller polygonala former, som är den största fördelen med kolfiber dess exceptionella hållfastheten i spänning är inte fullt utnyttjad.

Läs mer om geometriska former och vridmoment: Lous L. Bucciarelli, teknisk mekanik för Structures: Kapitel 6 betonar / Nedböjningar Axlar i Vrid

Vad sägs om att göra vevlagret större för att öka styvheten?

I moderna ramar, är det inte vid vevlagret det böjs. Den maximala mängden flex observeras vid vevlagret, men detta är inte på grund av att vevlagret i sig är flexibelt, det är på grund av resten av kroppen, så vevlagret att flytta från sida till sida (faktiskt, rotera runt en virtuell punkt några 5-20cm över vevlagret beroende på ramens styvhet) under torsionsbelastningar. Därför gör det att vevlagret, större, bredare, eller högre inte kommer att resultera i ökad ramstyvhet, om inte andra ramelementen också är förstärkta.

Ökning av ytan genom att göra vevlagret större tjänar till att sprida skjuvspänning. Eftersom kolfiberkomposit är ett anisotropisk konstgjort material, kan dess egenskaper ändras efter behag bara genom att ändra upplägget. Således, att lägga kolfiberskikt uppnår samma förbättring i skjuvning och stresshantering utan att öka luftmotståndet, eller orsaka oförenlighet med befintliga cykelkomponenter.

Läs mer om torsion och skjuvning i den pedagogiska artikeln från University of Cambridge: böjning och vridning av balkar

 

Vad om ramkomfort, är stela ramar obehagliga?

Cyklisters obehag som kan ha bidragits till av cykelramen, om geometrin passar cyklisten och körställningen är korrekt, är ett resultat av två faktorer: högfrekventa vibrationer som kommer från vägbanan, och misslyckandet av ramen för att absorbera större gupp på grund av begränsad vertikal efterlevnad. Vridöverensstämmelse bestämmer inte mängden komfort, men överskottet av vridflex kommer att bidra till obehag på grund av dålig hantering.

1. Vibrationsdämpning: Velocite-kolfiberupplägget är mycket komplex och använder från 5-13 skikt av kolfiber av olika styvhetsmoduler (Youngs modul). Förutom att uppnå klassledande styvhet, denna typ av upplägg dämpar också framgångsrikt högfrekventa vibrationer. Kolfiberkompositer har inneboende goda vibrationsdämpande egenskaper på grund av deras låga densitetstal och dämpningsförmågan hos hartsdelen av kompositen. En annan faktor som hjälper till att hantera de oönskade vibrationerna är den ständigt varierande tjockleken på sidoväggarna i Velocite-ramarna på grund av det variabla upplägget. Detta innebär att olika delar av ramen har olika massa och därför olika resonansfrekvenser, ytterligare dämpning av vibrationerna.

2. Vertikal efterlevnad: Cylindrisk, kontinuerliga ytformer tillåter större mängd vertikal överensstämmelse än de kvadratiska formerna, således även om Velocite-ramarna är vridstyvare än ramar som använder fyrkantiga, eller polygonala former, på grund av användningen av cylindriska kontinuerliga ytprofiler som har en grad av vertikal efterlevnad som kan leda till bättre förarkomfort.

Hög viktbegränsning (nominellt 110kg)

I konstruktion av cykeldelar är det viktigt att beakta de belastningar som den del kommer att utsättas för i syfte att säkerställa att den del som inte kommer att misslyckas under normal användning. Ju högre cyklistens vikt är (faktsk massa), desto högre belastning som en del måste tåla ( Newtons andra lag för fysik ). Lasterna är också dynamiska, vilket innebär att de förändras när en del används. Under snabb acceleration eller retardationbelastning förändrar delen. Genom noggrann analys och dynamisk testning är det möjligt att konstruera delar som är exceptionellt lätta och ändå starka. Frestelsen finns då att göra delarna ännu lättare genom att föreskriva cyklisters viktgränser. Delar som är avsedda att tåla mindre belastning kan göras starkare genom att använda mindre material och genom att använda en mer högmodulskolfiber (OBS: se draghållfasthet mot dragmodul: kolfiber ).

Velocite-deisgns delar tål mycket hög vilo och dynamisk belastning. Även med våra lättaste produkter såsom Geos ram, eller TLCS31 sadelstolpen finns det inga viktgränser när delarna används för avsett ändamål. Vi genomför vår maskinprovning vid hög belastning, och låter alla delar genomgå omfattande livetester med några testcyklister som väger över 100 kg.

Livetestprogram

Trots allt detta fokus på vetenskap, teknik och siffror så kan något visas ur glädjen av att köra en stor cykel, som Velocite handlar om, att göra så att cyklisten känner sig oövervinnerlig. Vi tror att vi kan ge större njutning för föraren genom att följa väl etablerade principer.

För att se till att det vi observerar på testmaskiner och programvara faktiskt fungerar i verkligheten så går var och en av våra nyckelprodukter genom ett långsiktigt levande försöksstadie, som ibland varar i upp till 9 månader. Våra testcyklister representerar ett brett tvärsnitt av våra kunder, från elitnivå proriders, solskenscyklister, i alla åldersgrupper, kontinenter och nationaliteter.

De har till uppgift att utvärdera ett nyckeltal aspekter av varje produkt när de används i normala och tävlingsförhållanden. Allt från enkel montering, passform och finish, hållbarhet, och krascher bedöms. Deras feedback används för att antingen bekräfta våra produktspecifikationer och flytta till massproduktion, eller att göra strukturella och även utforma förändringar för att uppnå målets prestandanivå.

Detta innebär i själva verket att inte all feedback är positiv, och att vissa produkter kan bli försenade som följd medan vi gör nödvändiga förändringar. Vi tror att detta är en bra sak så vi vägrar att rusa ut med något på marknaden som inte överstiger utförandet av sina kamrater, eller åtminstone ger jämförbar prestanda till ett mycket bättre värde.

Ett exempel på konstruktionsändringar som gjordes som ett direkt resultat av omfattande livetestning är Velocite-Geos lättvägsram. Nedan kan du se de strukturella förändringarna mellan livetestprototypen till vänster och den slutliga versionen till höger. Den slutliga Velocite-Geos ram fick ett BB30 vevlager, mycket större kedjestag och (osynliga) extra kolfiberlager i närheten av "headtube" och bakom vevlagret. Andra förändringar var ergonomiska med integrerat i "headtube", kabeldragning och integrerad bakre kabeldragning.

 

OM ELITCYKEL SVERIGE

 

Elitcykel Svergie AB,

med organisationsnummer: 559054-9548,

är ett litet nystartat företag i Roslagen mellan Stockholm och Uppsala, som drivs enskilt endast av ett cykelintresse.

Vi har inriktat oss på att importera märket Velocite som tillhör ett av de kvalitativt starkaste ramarna i cykelvärlden.

Till Velocite så har vi valt Campagnolo chorus som växelgrupp som standard.

Webshoppen kommer att uppdateras kontinuerligt med nya produkter.

Önskas ngt som inte ännu finns med i vårt sortiment så kan en förfrågan skickas till oss så tar vi hem det efter önskemål.

 

Företaget innehar F-skatt och är momsregistrerade

KONTAKTUPPGIFTER

 

Elitcykel Sverige

Norrtäljevägen 34

764 30 Väddö

Sweden

 

Mail adminsitration:

anna@elitcykelsverige.se

0736-96 86 95

Mail försäljning

michael@elitcykelsverige.se

0707-96 26 66